Mijn diensten:

Gebitscontrole en -behandeling

Doordat paarden tegenwoordig te weinig kauwbewegingen maken om het harde glazuur ook voldoende af te slijten en de tanden en kiezen doorgroeien, moet het gebit van een paard regelmatig gecontroleerd worden op o.a. scherpe randen, voer tussen de kiezen, verplaatste kiezen, losse kiezen, tandsteen, etc. Deze controle wordt altijd onder een roesje uitgevoerd, om zo de stress bij het paard te verminderen en de werkbaarheid te verhogen. Er wordt altijd in de mond gekeken met een goede lichtbron en mondspiegel. Daarbij zit ik voor het paard, dus voor de veiligheid is het ook belangrijk dat het paard stil staat. Er wordt gebruikt gemaakt van elektrische vijlen, waardoor er nauwkeurig gewerkt kan worden en tevens wordt hierdoor de behandeltijd zo kort mogelijk gehouden.

Vaccinaties

Voor ieder paard kan een optimaal vaccinatieschema opgesteld worden. De keuze uit de verschillende vaccinaties is afhankelijk van de leeftijd, het gebruiksdoel en de huisvesting.

Bloedonderzoek

Bij een jaarlijks preventief onderzoek kan bloed afgenomen worden om te onderzoeken op ziektes van orgaansystemen of tekorten aan vitamines en mineralen. Uiteraard kan dit ook als het dier verdacht wordt van een aandoening.

Mestonderzoek

Aangezien we tegenwoordig bewust om moeten gaan met ontwormingsmiddelen is het aan te raden om eerst mestonderzoek uit te laten voeren om de besmettingsgraad te bepalen. Aan de hand daarvan wordt bepaald of een paard een ontwormingsmiddel toegediend moet krijgen of niet.

Tarieven